Úvodní strana |
| Debussy [debisi] Claude Achille, * 22. 8. 1862, + 25. 3. 1918, francouzský skladatel; představitel hudebního impresionismu. Z díla: orchestrální skladby (Faunovo odpoledne, Nokturna, Moře, Obrazy), opera Pelléas a Mélisanda, balety (Hry), komorní tvorba, klavírní skladby (Rytiny, Obrazy, Preludia, Dětský koutek), sbory, písně. |
| Scheler [šéler] Max, * 22. 8. 1874, + 19. 5. 1928, německý filozof a sociolog; významný představitel fenomenologicky orientovaného myšlení. Spolu s H. Plessnerem považován za zakladatele antropologie filozofické. Fenomenologii aplikoval jako metodu v nejrůznějších oblastech věd o člověku, byť Husserlovo pojetí nikdy plně nepřijímal. V sociologii rozlišil trojí typ vědění (vědění pro panování, vědění vzdělávající a vědění spásné) a podal základy filozofické antropologie jako cesty k metafyzice. Jeho nejvýznamnějším filozofickým dílem z této doby je pojednání o etice Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertetik (Formalismus v etice a materiální etika hodnot), v němž vyšel z kritiky I. Kanta (Kant nerozlišuje statky a hodnoty, etický formalismus je nepřijatelný, protože kvality hodnot jsou ideální objekty). Rozhodující pro etické jednání je hodnota, kterou se člověk snaží prakticky uskutečnit a která je esenciální povahy, tedy nezávislá na čase. Hodnoty tvoří autonomní oblast bytí, vrcholem jejich hierarchické struktury jsou hodnoty personální. Zabýval se analýzou emocí (pocitu lásky a nenávisti, studu, resentimentu), přísně rozlišil vitální a duchovní hodnoty. Završením personálního světa lidí je společenství navzájem spolu solidárních jedinců. Mnoho pozornosti věnoval fenoménu lásky jako tvořivého citu, který otevírá prostor, v němž se druhá bytost může rozvíjet ve své pravé povaze: láska je princip duchovní komunikace (Řád lásky). Za základ svého pojetí antropologie považoval charakteristiku lidského místa v kosmu a popis nutné cesty přírody k člověku jako bytosti, která ovládá své životní síly a překonává všechny předchozí vývojové fáze (Místo člověka v kosmu). |
| Kopecký Miloš, * 22. 8. 1922, + 16. 2. 1996, český herec. V letech 1951 – 54 člen Divadla E. F. Buriana, 1954 – 60 Divadla ABC, 1963 – 65 Hudebního divadla v Karlíně, od 1965 Divadla na Vinohradech. Charakterní herec, ztvárňující postavy širokou škálou výrazových prostředků od realistické kresby až k stylizované zkratce. Příznačný byl jeho intelektuální nadhled, smysl pro komiku, ironii i sebeironii a improvizační pohotovost. Z divadelních rolí: Gustav Harmoniensis (J. Voskovec, J. Werich Těžká Barbora), Jindřich IV. (L. Pirandello), Harpagon (Moličre Lakomec), Sheridan Whiteside (G. Kaufman, M. Hart Přišel na večeři), Richard III. (W. Shakespeare). Role ve filmech (Baron Prášil, Limonádový Joe, Slasti Otce vlasti, Svatby pana Voka, Noc na Karlštejně, Adéla ještě nevečeřela, Causa králík, Tři veteráni, Anděl svádí ďábla, Prodloužený čas) i v televizi (seriál Nemocnice na kraji města). | ||
Narozen za Novu. Nativita: Retr. UR, Stell. NE LU SL/Lev, Stell. SA VE JU/Váhy, SL konj. Regulus (MA JU), JU sex NE!, NE okt DH!!, VE kvink UR tri PL kva VE, Duch. tr. MA NE/JU, JU 2kvint UR 4n JU sex JU?, Rádlo UR ME/PL, VE kvink UR tri PL kva VE. Sekundární direkce: Nov před nar. - 0Lev49, retr. UR, SA konj. DH!!, Nov n VE!!, Duch. tr. ME NE/JU, JU kvink UR tri PL ME kva JU, T kva UR VE/MA, MA kva UR tri PL kvink MA, MA kva UR tri ME 2kvint MA, Rádlo UR VE/PL. Full před nar. – SL 14Lev21, retr. UR, Stell. SL ME NE/Lev, SL konj. ME!!, Rádlo LU,SL(ME NE)/MA přesně!, Duch. tr. LU JU/MA, 1.Nov jako nat. - v min. cyklu LU přešla 2x NE, nepřešla přes ME. 1926 – VE konj. JU – 17Váhy18 1947 – vých elong. Venuše 8Štír39, SL 22Panna19 (46st24m0s) 1951 – vých elong. Merkur 22Váhy59, SL 26Panna41 (26st26m23s) 1952 – 2.Nov – 27Panna24 – zatm. SL, retr. UR, Stell SA JU ME/Váhy, MA kvintJU!!, UR tri PL!!, NE decil PL!!!, SA kvink UR3sep NE sep SA, VE tri UR 3sep NE kva VE, V. tri VE UR PL. 1965 – SL konj. SA 10Váhy41 1967 – Full – SL 11Váhy59 – zatm. LU 1981 – 3.Nov – 26Váhy23, 7 kard, 5 vzduch, retr. UR PL, Stell. SA ME Nov/Váhy, SA konj. VE nat., ME konj. JU nat.!, ME 2kvint UR přesně!, VE decil NE!!, SA ME sep VE 2kvunt PL kva SA ME, ME 2kvint UR tri PL kva ME, VE kva UR tri PL 2kvint VE, v min. cyklu přešla LU2x přes SA a 2x přes ME. 1984 - SL konj. JU 29Váhy16 1996 – úmrtí (pro 12:00GMT) – 5 fix, VE stac! (9Střelec50), SL tri PL!, LU op JU!?, VE kva UR!!!, SA sex VE kvink PL kva SA, SA 2kvint UR tri PL kva SA, SA 2kvint UR 4n NE sex SA, ME 3okt UR tri PL 2sep ME, T kva JU LU/MA?, V.tri SL UR PL, PL sep LU n MA kva PL?. úmrtí tranzit (pro 12:00GMT) – Stell. JU LU NE/Kozoroh, Stell. UR ME SL/Vodnář, MA 3okt CL!!, MA sep JU!!, MA konj. 6.n.d.!, JU sep MA n VE kva JU, PL sep LU n MA kva PL. Sabiánské symboly: SL nat. – MOŘSKÁ PANNA SE NOŘÍ Z VLN, PŘIPRAVENA ZRODIT SE V LIDSKÉ PODOBĚ (stupeň, na němž intenzivní intuitivní pocit, stoupající z nevědomí, dostává formu vědomé myšlenky) nebo NEZAPEČETĚNÝ DOPIS (člověk si uvědomuje, že všechny myšlenky a všechna poselství spolu všichni lidé musejí nevyhnutelně sdílet) Nov před nar. – MOBILIZACE VITÁLNÍCH ENERGIÍ, VYBUZENÁ PŘÍVALEM AMBICÍ, VHÁNÍ ČLOVĚKU KREV DO HLAVY (vpád bio-psychických energií do Egem kontrolovaného pole vědomí) Full před nar. – SL: PRŮVOD S OKÁZALÝMI ALEGORICKÝMI VOZY SE SUNE ULICÍ, PLNOU JÁSAJÍCÍCH LIDÍ (více či méně smyslové projevení energií ve formě, dramatizující nevědomé aspirace primitivní a instinktivní lidské povahy) a LU: DVA MALÍ PTÁČCI SEDÍ NA PLOTĚ A ŠŤASTNĚ CUKRUJÍ (duchovní pocit naplnění je požehnáním osobnímu snažení) 1.Nov – jako nat. SL VE konj JU – DVA LIDÉ, VZATÍ DO VAZBY (zlom v konstruktivním vztahu mezi jedincem a společností, a očekávaný následek) Venuše – vých. elong. – ZUBAŘ PŘI PRÁCI (překonávání negativních následků společenských praktik a chamtivosti ega) Merkur – vých elong. – HLAS KOHOUTA KOKRHÁČE OHLAŠUJE VÝCHOD SLUNCE (tvůrčí a radostná reakce na životní procesy) 2.Nov – PLEŠATÝ MUŽ SE CHÁPE MOCI (náhlý vliv a síla osobnosti v dobách, které volají po rozhodnosti) SL konj SA – PROFESOR, MŽOURAJE PŘES BRÝLE, POZORUJE SVÉ ŽÁKY (problémy, s nimiž se ve speciálním kulturním uspořádání potýká předávání znalostí) Full – zatm. LU – SL: HORNÍCI VYSTUPUJÍ Z HLUBIN UHELNÉ ŠACHTY (je nutno pokračovat v zápase o vědění i na hlubších úrovních, v zápase, který udržuje oheň v krbu kolektivní mysli společnosti) a LU: TROJÚHELNÍKOVÁ FORMACE LETU DIVOKÝCH HUSÍ (idealistické spoléhání na mentální představu univerzálního řádu) 3.Nov – LETADLO STOUPÁ VYSOKO K JASNÉMU NEBI (vědomá schopnost přesáhnout konflikty a tlaky osobního života) SL konj. JU - TŘI HRBOLKY MOUDROSTI NA HLAVĚ FILOSOFA (naplnění lidské schopnosti porozumění na jakékoli úrovni existence) Venuše stac. – ZLATOVLASÁ BOHYNĚ PŘÍLEŽITOSTI (ŠTĚSTĚNA?) SE OKÁZALE PŘEDVÁDÍ (snahy společnosti o dramatizaci velikosti toho, co nabízí ambiciózní osobě) Dračí ocas nat. – KOMIK ODHALUJE LIDSKOU POVAHU (schopnost pohlížet objektivně na sebe a na ostatní) Dračí hlava nat. - TRANSMUTACE PLODŮ MINULÝCH ZKUŠENOSTÍ V SEMENA, KTERÁ ZACHYTÍ VĚČNĚ TVOŘIVÉHO DUCHA (Repolarizace vnitřních energií, vedoucí k tvůrčí centralizaci vědomí) TUCTOVÍ LIDÉ MĚ NEZAJÍMALI – Miloš Kopecký o sobě (1995) http://www.jedinak.cz/stranky/txtkopeckym.html |
| Stockhausen [štokhauzn] Karlheinz, * 22. 8. 1928, německý skladatel, dirigent a klavírista; profesor na Vysoké hudební škole a od roku 1963 vedoucí elektronického studia v Kolíně nad Rýnem. Představitel evropské hudební avantgardy (mimo jiné Kontrapunkty, Elektronické studie, Zpěv mládenců v peci ohnivé, Kontakty, Hymny). |
Ze současnosti 21/08 22/08 23/08 Úvodní strana | Poradna